Inlineskate onderhoud

 

Skeelers hebben onderhoud nodig. Met name lagers kunnen behoorlijk vies worden. Het is aanbevolen om niet op nat wegdek te rijden omdat de lagers dan nat worden, vervolgens slecht drogen en er roest kan ontstaan. Als je wedstrijden rijdt gebeurd het regelmatig dat je toch moet skeeleren op een natte baan. Hiervoor kan je speciale regenwielen kopen om betere grip te hebben met de weg. Maar na de wedstrijd of training is het zeker van belang je lagers schoon te maken.

 

Zo kun je je skates onderhouden:

Haal de wielen uit het frame: gebruik goed passende inbussleutels om ze los te draaien. Zorg ervoor dat je de wielen in de volgorde legt zoals ze gemonteerd waren. (zie kopje wisselen van wielen)

Maak de lagers aan de buitenzijde schoon door ze af te nemen met een oude theedoek.

Een wiel heeft 2 lagers en een spacer. De spacer verdeelt de druk en houdt de lagers op hun plaats.

Haal het eerste lager uit het wiel mbv een inbussleutel of een schroevendraaier, het andere lager kun je met je vinger er uit duwen. Een handige tool is deze schroevendraaier waarmee je ook de wielen gelijk kan losmaken. De Aba skate tool inbus

1535_skate_tool_1.jpg

 

Lagers schoonmaken

Er zijn drie soorten lagers:

  • Dichte lagers: hiervan zijn de kogeltjes niet zichtbaar, ze zijn niet open te maken en dus moeilijk te smeren;
  • Afgesloten lagers: het afdekplaatje is afneembaar door het eruit te wippen of door het verwijderen van de C-ring;
  • Open lagers: hiervan zijn de kogeltjes zichtbaar.

Verwijder alle oude olie/vet en stof door de lagers in een bakje ( kan ook een oude schone glazen appelmoes pot zijn) met wasbenzine/ petroleum of Citrus lossing  te leggen. Schud en beweeg ze (let op als je glas gebruikt en het schudden ervan) en gebruik eventueel een tandenborstel om achtergebleven vuil te verwijderen. Laat de lagers daarna drogen op een krant of keukenrol papier.  Eventueel herhalen.

Als de lagers schoon en droog zijn moeten ze weer gesmeerd worden. Er zijn 3 soorten smeermiddelen:

  • PFTE (Teflon) kogellagervet
  • PFTE (Teflon) spray
  • Speed oil lager olie 

Een vet smering is beter in het tegenhouden van vuil en beschermt de lagers dus beter, daarom is een vet smering beter voor gebruik op straat. Het voordeel van een olie smering is dat de olie minder weerstand heeft dan vet en je lagers dus sneller op gang komen. Een vetlager gaat makkelijker rollen naarmate hij warm wordt tijdens gebruik. Voor baan skeeleren is het dus handiger om een olie smering te gebruiken zodat je makkelijker op gang komt. 

Skate je veel buiten op straat dan is het handiger om een vetsmering te kiezen, dit zorgt ervoor dat je lagers langer goed en schoon blijven. 

1535_smering_1.jpg

 

 

 

 

Diverse lagers

Als de schoongemaakte lagers  weer in de wielen zitten moeten zij zeker 30 seconden uitdraaien. Dit doe je door de skeeler vast te houden en de wielen een flinke duw te geven met je hand. Als je merkt na het schoonmaken dat de lagers niets meer soepel draaien moet je helaas er een of meerdere vervangen.

 

Er zijn verschillende soorten lagers te koop en, je kunt bij het uitzoeken van lagers op de ABEC waardering letten. De ABEC waardering op de lagers geeft aan met welke precisie een lager gemaakt is. Een ABEC 5 lager is nauwkeuriger gemaakt dan een ABEC 3 lager, maar minder nauwkeurig dan een ABEC 7. De ABEC waardering zegt niets over de kwaliteit van een lager. Een nauwkeurig gemaakt lager van slecht materiaal kan een ABEC 7 zijn en toch niet lang meegaan. In het algemeen geldt de vuistregel: hoe hoger de ABEC waardering, hoe meer onderhoud er nodig is om de kwaliteit te behouden (dit is een afweging dus). ABEC 5 moet eigenlijk voortdurend worden behandeld. Vocht is de grote boosdoener, probeer dus te vermijden op nat wegdek te rijden.

 

Ook zijn er lagers zonder waardering te koop. Bones Reds, lagers speciaal ontworpen voor het skeeleren, geen Abec aanduiding maar wel een van de beste skeelerlagers op de markt in deze prijsklasse. Let op bij de aanschaf: In één wiel gaan twee lagers, dit betekent dat er voor 8 wielen 16 lagers nodig zijn!

1535_lager_1_1.png

1535_lager_2_1.png

Slijtage van de wielen

Wielen slijten onevenredig af. Het voorste wiel slijt het hardst en de binnenkanten van alle wielen slijten door het afzetten harder dan de buitenkant. Om een set wielen zo lang mogelijk te gebruiken moet je van tijd tot tijd de wielen wisselen. Je doet er goed aan om tijdens de zomermaanden dit 1 x per maand te doen. Je ontkomt niet aan slijtage als je intensief skeelert, echter je kunt de vervanging van de wielen wel uitstellen door de wielen te roteren.

 

Bij het wisselen gaan alle wielen van de linker skate naar de rechter en omgekeerd. Keer de wielen niet om, maar houd de rol/rij-richting steeds gelijk. Daardoor slijten de wielen aan beide kanten gelijkmatig. Bovendien krijgt het oppervlak van het wiel door het afzetten een slijtpatroon dat bij omkeren van de wielen juist remmend zou gaan werken.

Dus: de kant die eerst aan de linker skate aan de afzet-kant (binnenkant) zat komt aan de buitenkant van rechter skate.

 

 

 

 

 

 

 

In dit wisselschema's is wiel nummer 1 het voorste wiel. Het voorste wiel staat in de tekeningen aan de bovenkant.

 

1535_wielschema_2.jpg

Het bovenstaande wisselschema geeft na 4 keer wisselen de oorspronkelijk volgorde van de wielen terug. De volgende tabel laat zien hoe de wielen verplaatsen, uitgaande van de oorspronkelijke nummering van de wielen van de linker schaats.

 

Tip: op je wielen kan met pen of watervaste stift de je letters L1, L2 ect zetten. Zo hoef je alleen nog maar te kijken naar de naam die je wiel heeft. 

Wissel

0

1

2

3

4

Kant

L

R

L

R

L

 

1

3

2

4

1

 

2

4

1

3

2

 

3

2

4

1

3

 

4

1

3

2

4

 

Welke wielen moet ik kopen?

Op deze vraag kan je beter naar een erkende skeelerwinkel gaan en hier aangeven wat je doel is met het skeeleren. Skeelerwielen zijn in diverse formaten en hardheden. De beste skeelerwielen bestaan niet. Maar je kan wel na verloop van tijd een voorkeur ontwikkelen voor een bepaald merk.

 

Je kan kiezen voor 3 wielen of het rijden op 4 wielen. Ook hier zitten voor en nadelen aan. Met drie wielen is het makkelijker om goed te leren sturen, korte bochten te maken of om pylonen te slalommen. Skeelers met drie wielen zijn lekker wendbaar, en licht. Je bent met drie wielen ook sneller op gang: voor een korte sprint is het sneller. Op 4 wielen rijden ervaar je dat je vaster staat op het wegdek en je meer grip ervaart tijdens je afzet omdat je skeeler beter rechtuit rolt. Meer wielen in je frame betekent automatisch dat die wielen dus wat kleiner zijn, wat ervoor zorgt dat je wat lager staat en daardoor een betere balans ervaart. Ook is de slijtage bij meer wielen lager omdat de wrijving meer verdeeld wordt.

 

Tip: Let dus goed op welk frame aan koopt. In sommige frames kan je op de groei kopen. Wederom geld hiervoor wat is je uiteindelijke doel met skeeleren. Hierbij geldt ook laat je goed adviseren bij een erkende winkel. https://knsb.nl/inlineskaten/maximale-wieldiameter/